divendres, 30 d’octubre del 2009

És un canvi necessari?

Creieu necessari i doncs, positiu, canviar el calendari escolar?

Amb aquesta pregunta obrírem un debat a seminari sobre aquesta notícia d'actualitat educativa, recollida en tres artícles:

dijous, 29 d’octubre del 2009

La Persona

Presentacions (Apunts 26/10/09)

Alhora de fer una presentació (ja sigui amb el Power Point o bé un altre programa) cal tenir en compte els següents aspectes:

  • El públic a qui va destinat
  • La diapositiva no pot dir el mateix del que estem dient oralment (Ha d'aportar i/o complementar)
  • Quan posem alguna imatge, color o so, ha de tenir una intenció i un significat (aportar/complementar).
  • Saber molt bé per què fem una presentació amb power point o d'altres programes.
  • Plantejar molt bé els objectius.

Un dels millors programes per fer presentacions i el més conegut és el POWER POINT. També hi ha el servei on-line Google Docs, i el Slideshare.

Els programes de presentacions estan estructurats segons:

  • Una presentació: un conjunt de diapositives on coloquem lliurement els objectes com: textos, vídeos, imatges, etc.
  • Diapositives: l'eix central dels programes de creació de presentacions, en ella hi col.loquem lliurement els objectes.
  • Objectes
  • Accions: són el conjunt d'instruccions que executem quan fem un clic o passem el ratolí per sobre un objecte.
  • Transicions: l'efecte visual i/o sonor que s'estableix entre diapositives.
  • Animacions: l'efecte visual i/o sonor que s'estableix als objectes i que pot implicar un ordre d'entrada i sortida de dins la diapositiva.

dimecres, 28 d’octubre del 2009

Un dia més de Seminari...

Una vegada més, vàrem començar la classe llegint un conte o un fragment d'un llibre que havíem portat cadascún de nosaltres. D'aquesta manera, l'Anna ens fa un seguiment de com fem la lectura en veu alta, avaluant aspectes com la vocalització, l'entonació, la velocitat alhora de llegir i, sobretot, un aspecte que ens remarca molt, és que hem de ser més exagerats quan interpretem personatges d'un conte en forma de diàleg, fent una distinció de veus i expressant realment el que diu el personatge; aspecte, que per vergonya i falta de pràctica ens costa molt a tots, però convençuda que, amb esforç i motivació, d'aquí poc ja no serà un obstacle.

Després, vàrem dedicar la segona hora de classe, a comentar revistes educatives que havíem trobat tant en internet com a la biblioteca, destacant-ne:
-Guix
-Guix d'infantil
-Quaderns de pedagogia
-Infància

Una de les pàgines web, que ens va destacar l'Anna després, com a interessant per cercar activitats educatives que podem fer a Barcelona és: www.bcn.cat/imeb

dimecres, 21 d’octubre del 2009

Exercici pràctic:"Surfing USA" dels Beach Boys.

LLibre: "Educació i vida quotidiana " de l'Eulàlia Bosch

Aquest llibre, "Educació i vida quotidiana", de l'Eulàlia Bosch (Barcelona 1949), es caracteritza per l'inici de cada capítol amb un relat d'una experiència personal que dóna lloc a un breu assaig. Tots ells, tracten l'educació des de un punt de vista més filosòfic.
Les inquietuds dels infants, els seus dubtes, en definitiva la vida quotidiana d'aquests, porten a l'Eulàlia Bosch a qüestionar i a reflexionar sobre aquests aspectes i, ens dóna així, una visió del món infantil menys complicada per a ells, del que nosaltres, els adults, interpretem que és.

Malgrat el seu gran pes filosòfic, resultant així, moltes vegades feixuc, ha estat una bona eina de reflexió en el tema de l'educació.
La reflexió, entre una gran varietat de temàtiques en forma de relats conduïdes per les inquietuds, dubtes i pors en el món infantil, esdevé en l'adult a qüestionar-se la complexitat de molts aspectes de la vida quotidiana; complexa, moltes vegades per nosaltres, fent-la els infants, molt més senzilla del que per nosaltres ens resulta, convertint així l'educació, com quelcom recíproc:
"Els grans eduquem als petits, però també aquests, ens eduquen a nosaltres".

Exercici pràctic: Imatge de "Camden Town"













La primera imatge és la original.

1) Obrim el programa Gimp i des de aquest, obrim la imatge.
2) La segona imatge que ens trobem és la que hem reduït el nombre de píxels. Per això, anem a Imatge i, a continuació a Escalar (Escalar imagen); en l'amplada de píxels posem 450 píxels, mentre que l'alçada es canvia automàticament a 330 píxels. D'aquesta manera al guardar-la amb poca qualitat ens ocuparà menys.
3) La tercera imatge n'és un fragment (un retall), de la original. Per retallar-ho agafem la eina que equival al "cutter", i amb ella seleccionem i abarquem el tros que volem retallar.
4) La quarta imatge és la que hem retocat, eliminant una part de la foto. En el meu cas, he eliminat la part superior de la foto tots aquells cables i ferralla que havia per dalt del rètol de Camden Lock. Per aconseguir-ho, seleccionem la eina per clonar i el tipus de pinzell que volem, en aquesta imatge l'he seleccionat prim per tenir més precisió ja que el detall resulta bastant petit.
Pulso la tecla "control" i clono el cel. Així doncs, al deixar de polsar la tecla "control", amb el pinzell començo a pintar tot allò que vull eliminar, quedant cobert amb la zona clonada, el cel.

La Imatge (Apunts 19/10/09)

Conceptes bàsics d'imatge digital:

*La Grandària:
fa referència a la quantitat de píxels que té la imatge.
Ex. 800 x 532 píxels
Quan més píxels més detalls podem apreciar.

*El pes: és el que ocupa la imatge en memòria i es mesura en bytes o algun dels seus múltiples.
1TB (1 terabyte) = 1000 GB (gigabytes)
1GB (1 gigabyte) = 1000 MB (megabytes)
1MB (1 megabyte) = 1000 KB (kilobytes)

*La profunditat del color: el nombre màxim de colors que pot arribar a tenir la imatge.
Cada punt (píxel) és un color concret, és a dir, quan més
colors té una imatge més realista és.

*La resolució: és la relació entre el nombre de píxels i l'espai físic que ocupa. És una mesura de
proporció. En funció de la proporció de la imatge la veurem millor o pitjor.
Quan més punts (píxels) posi en la línia d'una imatge, aquesta quedarà més ben
definida. Quan més estires una imatge, segueix havent-hi el mateix nombre de
píxels, però més separats; simplement hi ha més espai entre ells, i si es fa més
petita estàn més junts i per tant, es veurà millor.
Quan més píxels doncs tinguem, millor serà la resolució que podrem tenir.


A continuació, vàrem conèixer i treballar amb el programa Gimp (El trobem a Programes-Multimedia).
Per publicar una imatge al bloc és millor passar-ho pel Gimp perquè així, redueixes els píxels, i la imatge es veurà pràcticament igual, ocupant molt menys espai i, per tant, anirà també més ràpid al cargar-se.

Després de fer una reducció (amb menys píxels amb el Gimp), vàrem fer un retall d'una imatge; s'agafa "el cutter" i retallem la part de la imatge que volguem retallar. El que ens queda, no és una ampliació de la imatge, ja que la imatge original és més gran de la que surt en el bloc.

Per últim, vam retocar elements de la imatge eliminant-los. Eliminem, per exemple, unes taques seleccionant la eina de "clonar". Triem el tipus de pinzell, i apretem la tecla "control" fixant el ratolí a la zona que volem clonar, i a continuació deixem anar la tecla "control" i pintem amb el pinzell la zona amb la que volem clonar.

Per practicar amb el Gimp a reduir, retallar i retocar, ho farem amb una imatge que cadascú de nosaltres esculli.

divendres, 9 d’octubre del 2009

Wiki i Wikipèdia (Apunts 05/10/09 i 07/10/09)

El wiki: és un tipus de pàgina web.
Wiki= ràpid (en Hawaià).

Els wiki serveixen i són útils, per crear informació grupal (Afegir i modificar informació).
La informació està en un sol lloc, per tant, si modifiquem algun tipus d'informació, modifiquem sempre la original.
Un wiki aniria bé: pels treballs en grup, penjar apunts de classe (per tal de que es pugui anar completant la informació), un llistat de tlf. etc.
Els wiki tenen només un sol arxiu, i el tenim en el servidor d'internet; per altra banda amb el word doncs, t'has de guardar tots els documents en el discdur o bé en el pendrive.

El wikispaces: lloc per crear wikis.

*Utilitat del historial:
-Saber qui ha creat la informació.
-Saber la actualització de la informació, i quan s'ha creat.

*Blocs o wikis?
-En els wiki, els contingutsns'estructuren per pàgines; en el cas dels blocs es fa per entrades on surt la data amb la seva entrada independent.
-En el cas del bloc doncs, el més antic és l'últim (cronològic), però això no treu que no sigui important; per altra banda, el wiki queda tot actualitzat en un, ja que es revisen en funció del contingut, no per la data (intemporal).
-Els blocs no tenen menús però tenen etiquetes; en canvi els wiki sí tenen menús.


Slideshare, serveix per publicar creacions amb power point.

Després també un aspecte que cal tenir molt en compte són Les llicències d'obres (Creative Commons).



Wikipèdia:
La wikipèdia és una enciclopèdia elaborada amb col.laboració amb alguns dels seus propis lectors.

Vàrem fer una petita pràctica corregint un article (nen), registrant-nos prèviament obrint-nos un compte; posteriorment hem comprovat com a l'historial sortia les nostres intervencions.

Comprovàrem també, el tema de l'idioma; és a dir, cercant un mateix artícle, "Barcelona" en diferents idiomes (català, castellà i anglès) no diu el mateix. Les imatges són diferents, el contingut, més o menys extens...). Això és bo o dolent? Això, ens fa ser selectius, ja que la realitat no és única. Et permet comparar, per tant és algo que valorem com a positiu ja que així no tenim una visió única de les coses.
Per tant, una altra cosa que ens qüestionem és, és creible la informació que ens trobem a la wikipèdia?
En gran part sí, ja que es demana les fonts d'informació, referències d'on o com t'has documentat per publicar la informació. Per tant així, podem contrarestar si la font d'informació és fiable.

En la wikipèdia si ens fixem, hi ha enllaços de color blau i de color vermell. El vermell significa que algú la creat com un enllaç però quan cliques sobre aquest surt en blanc, perquè la persona no ha escrit res. Podent escriure nosaltres si ens interessa. Aixi doncs, faríem:
-L'enllaç intern (ab) ens crearia una nova pàgina (en cas dels vermell)
-L'enllaç extern (A) continuaríem escribint sota on s'ha començat a escriure.


Tenim un Llibre d'estil, per saber com escriure en la wikipèdia.
Important els encapçalaments (títol). L'índex que apareix a dalt es crea automàticament al fer servir encapçalaments; si no fem encapçalaments, no es crearà l'index.

Una bona notícia!



Hem començat el seminari, comentant les qualitats d'un bon i mal mestre a través de l'experiència de cada un de nosaltres. Realment tots hem coincidit en algunes de les qualitats que ha de reunir un bon mestre, com ara ser: proper als alumnes i ajustar-se a les seves necessitats, empàtic, comprensiu, pacient, motivador i, un bon coneixador de la matèria. A partir, de l'oposició d'aquestes qualitats obtindríem les que reuneix un mal mestre.

(Imatge Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna, per l'AVUI +, de Miguel Anglarill).

A continuació, també, es va comentar la notícia: "Els guardonats dels Premis Catalunya d'Educació d'enguany", ja que un dels premis per haver contribuït a construir " una escola de qualitat al servei de la societat catalana i que s'han distingit per la defensa dels seus valors" (Miquel Anglarill, de l' AVUI), ha estat l'escola de mestres Blanquerna.

dijous, 8 d’octubre del 2009

Misteri

De sobte, un soroll d'un cop de porta em va interrompre els pensaments!!

-Qui hi ha???, Qui hi ha???- repetia algú.
Jo tot espantat per aquell to de veu fort i enfadat, vaig fugir corrents de dins la casa sense pensar-m'ho! vaig corre, corre i corre, fins endinsar-me en el bosc que envoltava la masia...


Misteri


Reflexió:
Em va fer molta gràcia poder participar en una història "virtual", inventada i creada per tots nosaltres. L'únic inconvenient que vaig trobar, i em va fer molta ràbia, va ser que en un moment que jo estava escribint la història, algú més ho estava fent, i al voler pulsar la opció de guardar el que havia escrit, com algú altre ja s'havia anticipat a continuar la història, no em va poder guardar la meva aportació (lógicament ja no tenia sentit), i vaig haver de començar de nou, un cop l'altre usuari havia acabat de guardar la seva part de la història.

dimecres, 7 d’octubre del 2009

Pràctiques amb el catàleg de la biblioteca. (01/10/09)

Aquest dia de seminari va consistir en conèixer més a fons els funcionament i ús del "Blink". Vàrem assisitir tots a l'aula dels ordinadors per tal de visualitzar i practicar amb aquesta eina de treball que comença a formar part del nostre dia a dia. Conèixer què conté cada carpeta, com enviar correctament correus sense saber el nom complet del destinatari, etc.
Una de les pràctiques que més dedicació i utilitat va tenir, va ser-ne com utilitzar el catàleg de la biblioteca. Vàrem cercar alguns llibres relacionats amb l'Educació Infantil, on posteriorment vam començar també a familiaritzar-nos amb la normativa de citació bibliogràfica ISO 690.

dijous, 1 d’octubre del 2009

Article: "Adiós verano; hola soledad" (29/09/2009)

Vivim a la societat del "corre-corre" (corre vesteix-te, corre menja, corre cap allà...), però son els pares (els adults), els que tenen pressa i la transmeten, als fills (als menors).
Un aspecte molt positiu que destaca l'article: "Adiós verano; hola soledad", de la crisis, és que alhora d'organitzar les vacances, aquest estiu moltes famílies han decidit passar-les a casa, convivint així junts molt més temps.

És ara doncs, amb el començament del nou curs escolar, que amb la tornada a la rutina, reapareix de nou la incomunicació. Amb ella, l'article, distingeix dos tipus de nens: els nens "clau", aquells que passen tota la tarda a casa, després d'escola; i els nens "agenda", aquells que dediquen totes les tardes en fer activitats extraescolars, com l'anglès, la natació i la informàtica, sense tenir en compte la opinió ni el interès del nen en realitzar les activitats.